Çin iktisadı Kovid-19’un gölgesini üzerinden atmaya başladı.
Ülkede daima optimize edilen virüsle gayret usulleri, çalışmayı ve üretimin tekrar başlamasını destekliyor.
Turizm, hizmet ve ikram üzere pek çok dal yavaş yavaş pandemi öncesi düzeylerine geri dönüyor.
40 günlük Bahar Şenliği seyahat yoğunluğu sırasında, yolcu seferi sayısının geçen yılın tıpkı devrine kıyasla yüzde 99,5 artışla yaklaşık 2,1 milyara ulaşması ve 2019’daki yüzde 70,3 düzeyine dönmesi bekleniyor.
Ülke genelindeki büyük projelerin inşaatı yine başladı ve siparişlerin yağdığı birçok fabrika tam gaz çalışıyor.
2022’de enflasyon oranlarının ölçülü seyrettiği Çin’in tüketici fiyatları endeksi (TÜFE), bir evvelki yıla nazaran yüzde 2 artarak hükümetin yıllık yüzde 3’lük gayesinin hayli altında kaldı.
Dış ticaret, ekonomik büyümede itici güç olmaya devam ediyor.
Cuma günü açıklanan resmi bilgiler, Çin’in yıllık dış ticaret kıymetinin 2022’de rekor düzeye ulaştığını ve toplam eser ticaretinin yıllık yüzde 7,7 artışla 42,07 trilyon yuana (yaklaşık 6,28 ABD doları) çıktığını gösterdi.
Yatırım, tüketim ve ticarette canlılığı artırmaya yardımcı olan güçlü siyaset takviyesi sayesinde, Çin’in ekonomik ivmesi sürat kesmeden devam ediyor.
SES 1 (İngilizce): OKTAY F. TANRISEVER, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Milletlerarası Münasebetler Profesörü:
“Artan ticaret, artan turizm, dünyanın geri kalanıyla artan etkileşim nedeniyle bunun dünya iktisadını olumlu etkileyeceğini düşünüyorum.”
SES 2 (İngilizce): BİLAL AHMAD, Pakistanlı kamu sıhhati uzmanı:
“Çin, global iktisatta kıymetli bir oyuncu ve iktisadını istikrara kavuşturma, global ticaret ve yatırımı destekleme uğraşları öbür ülkeler için yararlı oldu.”
Yabancı işletmeler de Çin’in ekonomik görünümü konusunda optimist.
Çin Milletlerarası Ticareti Teşvik Kurulu tarafından geçtiğimiz günlerde gerçekleştirilen ankete nazaran, ankete katılan yabancı firmaların yüzde 99’undan fazlası Çin’in 2023’teki ekonomik görünümüne inanç duyuyor ve yüzde 98,7’si Çin’deki yatırımlarını sürdürüp genişleteceklerini söylüyor.
SES 3 (Çince): ZHANG XİQİANG, Nestle S.A. Lider Yardımcısı:
“Çin’in ekonomik ve iş ortamına büyük itimadımız var. Nestle 35 yıldır Çin’de faaliyet gösteriyor. Bu pazara çok yatırım yaptık. Pandemi ile geçen şiddetli yılların akabinde Çin iktisadının sağlam bir toparlanma devri geçirmesini bekliyoruz.”
Xinhua Haber Ajansı muhabirleri Beijing’den bildiriyor.(XHTV)